Lisää lestadiolaisuudesta
Ikään kuin kaupan päälle tarjoan vielä toisen katsauksen lestadiolaisuuteen, sen historiaan ja oppiin. Vuonna 1800 Ruotsin Lapissa syntyi Lars Levi Laestadius, jonka mukaan liike on saanut nimensä. Hän opiskeli papiksi ja meni seurakuntatyöhön, jossa hän tapasi Lapin Marian, jonka vaikutuksesta pastorin uskonnollisessa elämässä tapahtui merkittävä käänne. Hänen saarnoihinsa tuli uutta puhtia, ja herätys saavutti pian monia.
Laestadius kuoli 1861, minkä jälkeen liikettä johti Juhani Raattamaa, joka puolestaan kuoli 1899. Tämä lestadiolaisuuden ensimmäinen vuosisata on nykyiselle vanhoillislestadiolaiselle opille nolo, sillä sekä Laestadius itse että Juhani Raattamaa (ja hänen veljensä Pekka) tulivat uskoon muulla tavalla kuin toisen uskovan synninpäästön avulla. Tämä on dokumentoitu vanhoillislestadiolaisuutta kriittisesti tutkivalla sivustolla Hakomaja.net
Hajaannuksia
1800-1900-lukujen vaihteessa lestadiolaisuus hajosi vanhoillis- ja esikoislestadiolaisuuteen. Ero juontaa juurensa Amerikan lestadiolaisten kiistaan, jossa Raattaman tukema puolue järjestyi esikoislestadiolaisuutta vastaavaksi kirkoksi Old Apostolic Lutheran Church. Vanhoillislestadiolaisuus tunnetaan siellä nimellä Laestadian Lutheran Church. Molemmat pitävät itseään ainoana tosi kirkkona eivätkä tervehdi toisiaan Jumalan tervehdyksellä.
Seuraava suuri skisma lestadiolaisuudessa tapahtui 1930-luvulla. Jälleen Amerikan lestadiolaisten piirissä tuli kiistaa, ja Suomen lestadiolaisten menettely asiassa johti hajaannukseen, josta syntyi Rauhan sana -liike eli Amerikassa Apostolic Lutheran Church. Rauhansanalaisuus säilytti aiemman ja luterilaisemman näkemyksen Raamatusta ja kirkosta, kun taas SRK tiukensi oppiaan ja kielsi pitämästä näitä eriseuralaisia kristittyinä.
1960-luvulla sekä vanhoillislestadiolaisuudessa että esikoislestadiolaisuudessa ilmeni uusia skismoja: SRK:sta erosi elämänsanalaisuus (”pappiseriseura”, syynä käsitykset perisynnistä ja kasteesta) ja esikoislestadiolaisuudesta leeviläisyys. Hajaannukset eivät lopu tähän, vaan lestadiolaisia ryhmittymiä lasketaan olevan lähes 20, joista noin puolet toimii Suomessa. SRK on suurin ja kattaa 3/4 lestadiolaisista, esikoislestadiolaisuus on toisena ja rauhansanalaisuus eli pikkuesikoisuus kolmantena. Historiasta ja tilastoista enemmän esim. Wikipediassa.
Arviointia
Lestadiolaisuuden hajaannukset kertovat sen kestämättömästä pohjasta. Kuka määrittelee, missä määrin on seurattava yksin Raamattua (luterilainen periaate), tunnustuskirjoja (myös luterilainen ohje, mutta suhde Raamattuun ongelma), Laestadiusta (esim. esikoiset lukevat säännöllisesti L:n saarnoja), nykyistä seurakuntaa ja sen johtoa (kunhan ensin on päätetty, mikä on oikea seurakunta)? Lisäksi SRK ja esikoisuus kumoavat toistensa argumentit, sillä Joh. 20:23 tai Sak. 6:8 voidaan mielivaltaisesti soveltaa kumpaan tahansa ryhmään.
Vielä muutama sana opista ja lestadiolaisten raamatuntulkinnasta. Hakomaja esittää osuvan kritiikin: Raamatussa ei ole ajatusta siitä, että pelastus pitäisi saada ehdottomasti toisen uskovan synninpäästön välityksellä. Hakomaja esittää kuitenkin saman kritiikin virheellisesti katolisuuteen (kirkon mukaan pelastuksen vaikuttaa kaste, oli se sitten uskovan tai uskottoman toimittama). Apostolit saivat Pyhän Hengen helluntain ihmeessä, ja sen jälkeen Pietari saarnasi anteeksiannon ja Hengen saamista kasteessa. Samoin Paavali sai Hengen ja anteeksiannon kasteessa (Ap.t. 2:38; 9:17-18; 22:16). Myös Joh. 20:23:n tulkittiin varhaisilla vuosisadoilla viittaavan kasteeseen.
Mitä kristilliseen elämään tulee, on lestadiolaisuudessa tiettyjä yhtymäkohtia katolisuuteen opissa kuolemansynneistä ja ripin tarpeellisuudesta niiden anteeksisaamiseksi. Lisäksi elämänmyönteisyys (ehkäisykielteisyys) ansaitsee luonnollisesti katolisesta näkökulmasta kiitoksen ja ihailun. Tässä asiassa SRK seuraa 1900-luvun alussa pätenyttä ainaista yhteiskristillistä linjaa.
Sen sijaan monet muut asiat on lestadiolaisuuden eri haaroissa yliherkästi luokiteltu synniksi ja maallistuneisuudeksi. Käytännöt ovat monesti epäjohdonmukaisia ja heijastavat sata vuotta vanhaa pietismiä ja kulttuuriympäristöä enemmän kuin apostolista käytäntöä tai Raamatun ohjeistusta: miehet eivät käytä solmiota eivätkä vihkisormusta, alkoholia ei nautita lainkaan, korvakoruja ei käytetä, televisiota ei omisteta, pop-musiikkia ei kuunnella, hiuksia ei värjätä, teatterissa ja tansseissa ei käydä, jne.
Silti tietokonetta ja internetiä käytetään, keinohedelmöitys ja tupakointi sallitaan, samoin kaulakorut ja permanentit. Päätelköön siis jokainen itse, mihin lestadiolaisuuden säännöt todella perustuvat - ihmisten vaiko Jumalan sanaan.
Explore posts in the same categories: Muut uskonlahkot
24.6.2010 klo 17:01
”miehet eivät käytä solmiota eivätkä vihkisormusta, alkoholia ei nautita lainkaan, korvakoruja ei käytetä, televisiota ei omisteta, pop-musiikkia ei kuunnella, hiuksia ei värjätä, teatterissa ja tansseissa ei käydä, jne.”
Tästä on pakko oikaista kaksi asiaa. Miehet käyttävät solmiota JA vihkisormusta. Mistä olet tietosi hakenut? Tässä jokin aika sitten radioistakin tuli ohjelmaa jossa sanottiin että vanhoillislestadiolaiset eivät saa käyttää solmiota. Mistä tälläinen harhaluulo johtuu?
Tupakoinnista ei luonnollisestikaan ole syntiä. Raamatussahan ei mainita tupakasta mitään - johtuen ehkä siitä että sitä ei tunnettu tuohon aikaan (poislukien Amerikat). Alkoholi on useinkin käsittelyssä eikä siihen suhtauduta yleensä kovin hyväksyvästi, mutta en nyt ala siitä sen enempää puhumaan - raamatuntietämykseni on pieni.
En taaskaan halua alkaa väittelemään onko tämän Jumalan sanan mukaista, olen vain huolestunut tämäntapaisista harhaluuloista, jotkut tuntuvat vieläkin luulevan esim. että vanhoillislestadiolaisilla ei saa olla ikkunallisia pesukoneita sekä emme muka saisi lukea Aku Ankkaa.
21.7.2010 klo 01:36
”Tästä on pakko oikaista kaksi asiaa. Miehet käyttävät solmiota JA vihkisormusta. Mistä olet tietosi hakenut? Tässä jokin aika sitten radioistakin tuli ohjelmaa jossa sanottiin että vanhoillislestadiolaiset eivät saa käyttää solmiota. Mistä tälläinen harhaluulo johtuu?”
Kirjoitus kuvasi mitä ”on lestadiolaisuuden eri haaroissa yliherkästi luokiteltu synniksi ja maallistuneisuudeksi.” Huom. eri haaroissa.
Vanhoillislestadiolaisuudessa miehet toki käyttävät solmiota ja vihkisormusta, mutta esikoislestadiolaisten joukossa ei. Ei ainakaan 80-luvulla. Sitä en tiedä onko tuo tapakulttuuri sen jälkeen löyhtynyt.
Aina silloin tällöin julkisuudessa sekoitetaan hieman yhdessä lestadiolaisessa ryhmässä vallitsevaa tapakulttuuria toisen ryhmän tapakulttuuriin. Ellei itse ole lestadiolainen, niin moiset virheet ovat mielestäni ymmärrettävääkin.
21.7.2010 klo 12:52
Kiitos Antti tästä selventävästä kommentista! Aivan oikein, avainsana oli ”eri haaroissa”. Juuri Hakomaja oli osalähteenäni joten hyvä että tuli selvennystä.
24.7.2010 klo 16:14
Pieni tarkennus tuohon lestadiolaisten suhtautumiseen ehkäisyyn. ”Elämänmyönteisyys” vanhoillislestadiolaisessa diskurssissa tarkoittaa maksimaalista lisääntymistä. Rauhanyhdistyksien Keskusyhdistyksen mukaan jopa seksistä pidättäytyminen edes pienellä ajanjaksolla on synti, ks.
Alasuutari, Päivi: Kuuliaisuus koetuksella - Syntyvyyden säännöstelyn kielto vanhoillislestadiolaisessa herätysliikkeessä, s. 61. Sosiologian pro gradu. Tampereen yliopisto. Sosiologian ja sosiaalipsykologian laitos, 1992
Tietääkseni ensykli Humana Vitae puhuu vastuullisuudesta. Olen kuullut useista tapauksista kyseisen herätysliikkeen sisällä, jossa vaimo on kuollut jatkuvien raskauksien seurauksena.
Summa summarum: vanhoillislestadiolaisuus ei hyväksy edes NFP:tä, vaan velvoittaa avioparin sikiämään aina kun se on biologisesti mahdollista, elämäntilanteesta huolimatta. Onko tämä tervettä ja vastuullista?
I do not think so.
25.7.2010 klo 20:25
Kiitos Juha hyvästä kommentista!