Pyhäin yhteydestä
Kuuntelin juuri katolisen (Patrick Madrid) ja protestanttisen (James White) apologeetin välisen väittelyn pyhäin yhteydestä, jonka voi ostaa mp3-tiedostona sekä katolisen että protestanttisen (halvempi) puolen Internet-sivuilta. Seuraavassa esitän muutaman hyvän minua valaisseen pointin Madridin esityksestä.
*Kirkko on Kristuksen ruumis (Room. 12, 1. Kor. 12, Ef. 1, Kol. 1), ja Kristuksella on vain yksi ruumis (ei ole niin, että hänellä on yksi ruumis taivaassa ja toinen maan päällä).
*Olemme Kristuksen ruumiissa “kukin toistemme jäseniä” (Room. 12:5).
*Kuolema ei erota meitä Kristuksesta (Room. 8:35,38), kuolema ei erota maanpäällisiä ja taivaassa olevia pyhiä, UT:n useat kehotukset esirukouksiin eivät yhtäkkiä lakkaa pätemästä kuoleman koittaessa (näin ei todeta missään Raamatussa).
*Jos näin ei olisi, Kristus ei todella olisi voittanut kuolemaa.
*Taivaan pyhät ovat “paljon haltijoita” (Matt. 25:23), ja yksi näistä monista asioista, jotka on uskottu pyhien haltuun, on meidän puolestamme rukoileminen.
*”Ei silmä voi sanoa kädelle: ‘Minä en tarvitse sinua’” (1. Kor. 12:21). Kristitty, joka kieltää taivaan pyhien esirukoukset, rikkoo tätä käskyä ja väittää, ettei tarvitse heidän apuaan.
*Ensimmäiset kristityt ymmärsivät, että pyhien rukoileminen ei ole epäjumalanpalvelusta. Sub tuum praesidium (Sinun turviisi pakenemme…) - rukous tunnetaan jo 200-luvulta Egyptistä. Athanasius, Augustinus ja Krysostomos kirjoittivat asiasta.
*Elviran kirkolliskokous, joka kielsi pyhien kuvien maalaamisen seinille, oli paikallinen tuohon aikaan suuresti pakanallisessa Espanjassa pidetty kirkolliskokous, mikä selittää päätöksen.
Whiten pääargumentti oli latrian ja dulian erottelun epäraamatullisuus. Hän siteerasi esimerkkejä siitä, että Jumala ei sallinut duliaa epäjumalille. Mielestäni tämä ei ole kovinkaan vakuuttava argumentti, sillä epäjumalat ovat aivan eri asia kuin uuden liiton pyhät.
White oli oikeassa - ydinkysymys on tämä: pitäisikö meidän luottaa asiassa “yksin Raamattuun” (tässä tapauksessa Whiten tulkintaan siitä) vai kirkkoon eli siihen, miten kristityt ovat historiallisesti päätyneet asian ymmärtämään?